torsdag 12 november 2009

uppdatering



Efter två dagar på Kolorektalkirurgi så måste jag ändå säga att jag är ganska nöjd med var jag har hamnat. Det är ungefär som natt och dag jämfört med Mava, som jag visserligen trivdes bra på, men nu i efterhand så föredrar jag denna avdelningen av olika anledningar;

Tempot är otroligt mycket lugnare. Det är inte alls samma stress och springande i korridorerna.
Det finns faktiskt tid att sätta sig ner några minuter och ha både förmiddags- och eftermiddagsfika.

Stämningen är mycket trevligare. Alla är väl inte alltid på topp men överlag så verkar personalen faktiskt trivas med sitt arbete.

Samarbetet mellan läkarna och sjuksköterskorna är mycket bättre. Känns mer som ett teamarbete än ett "vi" och "dem".

Det är en mycket finare och trevligare avdelning. Som anhörig, eller patient för den delen, så känner man sig mer välkommen.

Det är inte överbelagt på det sättet att det ligger patienter i korridorerna vilket leder till att man överlag har färre patienter per sjuksköterska och gör att man har mer tid över för den enskilda patienten.

Sen finns det såklart fördelar på Mava också, och då tänker jag framförallt på att det var lite mer action och det att medicin hitintills känns lite roligare än kirurgi men det här var i alla fall mitt första intryck.

3 kommentarer:

  1. Spännande :) Det ska bli så kul att äntligen få komma ut på praktik i vår! Men nervöst såklart. Hoppas det går riktigt bra för dig!

    SvaraRadera
  2. Har ni inte varit ute än? Vet du vart du kommer hamna? Det är verkligen skönt att komma ifrån teorin ett tag!

    SvaraRadera
  3. Vi har bara haft en praktik på äldreboende än sålänge. Den räknar jag inte ens som praktik :) Nej, vet inte vart jag hamnar än, på nåt riktigt bra ställe får vi hoppas. Viktigt att man får en bra handledare.

    SvaraRadera